Kocka på!

Hösten knackar på och vardagen börjar rulla på.

Under hösten börjar även nya tv-program sändas och vi kan stolta meddela att vi tillsammans med Yle, Finlands svenska 4h och Folkhälsan jobbat med ett projekt som heter Kocka på!. Läs mera här!

 

Publicerad 24.08.2016 kl. 08:56

Sommar, sommar, sommar!

Nu har skoleleverna börjat sitt sommarlov och många andra även så. En del väntar ännu en stund. Vår blogg går även nu på sommarlov och vi önskar er en riktigt trevlig sommar! Upptäck sommarmaten med alla era sinnen och ta tid för den gemensamma måltiden!

Ann-Louise

Publicerad 16.06.2016 kl. 10:17

Sommarsmaker i en skål

Nu börjar det, vartefter värmen och odlingarna tar fart, komma allt mer primörer, säsongens nya grönsaker, frukter och bär. Vi har en härligt smakfylld tid framför och just nu är rabarbern i full gång. Det är ju en rätt så syrlig råvara som vi oftas gör paj eller kaka av och balanserar upp syrligheten med socker. Idag vill jag tipsa om en variant på yoghurtmellis eller frukost med ugnsbakad rababrer. Mindre mängd sötning och i kombination med smakkompisen jordgubb.

  • Skölj och skär 200g rabraber i kortare bitar
  • Lägg i en ugnsform och ringla över 1 msk honung
  • Baka rabarbern i ugnen i 175 grader tills rabarbern är mjuk, ca 20 minuter. Ta ut och låt svalan

Under tiden som rabarbern är i ugnen rosta havreflingor enligt samma princip som i yoghurtmellis receptet

Blanda kvarg eller naturell yoghurt med vaniljpulver i en egen skål.

Lägg upp allt i skilda serveringskärl och låt alla blanda sin egen sommaryoghurtskål. Ät gärna till frukost eller mellanmål ute i solen.

För mera sötma och fler alternativ att toppa yoghurten med, servera jordgubbar till. Inhemska frysta tinade i skivor eller färska när det finns.

För fler rabarberrecept kika in i receptbanken, där finns, klassiska pajer, kräm och bullar med rabarberfyllning.

/silvia

Publicerad 30.05.2016 kl. 09:53

Mellanmål ute i det gröna

Sommaren kommer med stormsteg och nu njuter vi av fint vårväder och sol. Många lockas att äta ute och speciellt blir det kanske mellanmål i den friska luften.

Nu börjar det dessutom vara på tiden att tömma frysen på bär från förra säsongen. Passa på att göra en god smoothieskål, en fruitie (smoothie utan mjölkprodukter) eller baka scones på frysens skatter. På hemsidan hittas alla nämnda recept och mycket fler mellanmålsrecept som går att avnjutas utomhus.

 

Publicerad 02.05.2016 kl. 12:26

Glada vappen!

Imorgon är det valborgsmässoafton och på söndag 1:a maj.

Våren på ingång och förhoppningsvis också lite vårvärme och sol :) i receptbanken hittar ni tips och idéer på våriga rätter som kan passa för helgen.

Vi önskar er en glad valborg och 1:a maj!

Publicerad 29.04.2016 kl. 11:49

Miljömedvetna matval

Konsumentförbundets kampanja Syö Hyvää - Ät gott har på sin youtubekanal gjort flera informativa filmer om hur vi kan tänka kring våra matval och hur det praktiskt ser ut att äta utifrån kostpyramiden.

Den nyaste filmen ger tips kring hur vi förutom att göra goda val också kan göra miljömedvetna val.

 

I förra blogginlägget tipsade vi om vår säsongsguide. Att välja utifrån säsong är bra för miljön. Det är också bra för plånboken, plus att smakerna är som bäst i en råvara när den är i säsong.

Titta på filmen och ta hjälp av vår säsongsguide för att göra goda, hållbara matval.

Publicerad 26.04.2016 kl. 09:55

Vår i luften

Även om det fortfarande är kallt på morgnarna och värmen inte riktigt är här så är en ny säsong i startgroparna. Klockan har vi flyttat fram till sommartid, det står april i kalendern och säsongsguiden pekar på VÅR! Säsongsguiden hittar ni på vår hemsida. Där går den att ladda ner och skriva ut om man vill hänga den på väggen i köket, använda den i förskolan eller vid samlingen i dagisgruppen fundera på olika råvaror och säsonger.

 

 

Trevlig vecka!

/Silvia

Publicerad 04.04.2016 kl. 09:35

Fredgasmys

Idag är det måndag men inför kommande fredagar vill vi tipsa om varianter på två fredagsklassiker. I många hem betyder fredag fredgasmys och då är pizza och tortillas eller tacos populära rätter. 

Bland våra nya recept hittar ni nu tortillas med aborre.

Fyll små tortillabröd med stekt abborre, rödkål, rödlök, äpple. Såsen gjord på gröna ärter är fräsch till.

 

Fyllning på pizza går att variera i det oändliga, vi tipsar om rotsaksfyllning på en lite grövre pizzabotten med speltkli i degen.

Potatis, palsternacka och  stekt rödlök. Pröva också att lägga osten underst och övrig fyllning ovanpå.

Rödbeta och fetaost passar bra tillsammans.

Pizza kan också vara en efterrätt. Pröva en äppelpizza med turkisk yoghurt, solroskärnor och honung.

Smakligt fredagsmys!

Publicerad 18.03.2016 kl. 14:36

Nya kostrekommendationerna för barnfamiljer - nu också på svenska

I början av året lanserades de nya kostrekommendationerna för barnfamiljer, Syödään yhdessä, det skrev vi om här.

Nu finns rekommendationerna att läsas i sin helhet även på svenska. På svenska heter rekommendationerna Tillsammans kring matbordet och vikten av den gemensamma måltiden lyfts starkt fram. Kostrekommendationerna riktar sig i första hand till dem som jobbar med frågor som rör barn och mat men kan såklart läsas även av föräldrar och andra intresserade. En varierad, hälsofrämjande kost med mycket grönsaker är fortsättningsvis aktuellt och något man kan fortsätta fokusera på. Klicka er vidare till publikationen här.

I nästa nummer av tidningen Martha som utkommer i april, kommer det en spalt som i korthet tar upp det som är nytt i rekommendationerna. 

Önskar er i södra finland ett fint avslut på sportlovsveckan och österbotten ett skönt start på sin sportlovsvecka. Kom ihåg att kolla in våra tips för värmande soppor och utflyktsmat här.

/Silvia

Publicerad 26.02.2016 kl. 11:07

Sportlov!

Nu är det dags för sportlov! Sportlovsveckan är i full gång i södra Finland och nästa vecka får österbottningarna njuta av sportlovet.

Då man är ute och sportar är det skönt med snabba värmande maträtter. Gör till exempel en god minstreonesoppa eller en aromrik linssoppa. Dessa soppor passar utmärkt tillsammans med nybakt bröd. Har du inte tålamod att göra en jäsdeg går det bra med exempelvis lingonscones.

Behöver ni inspiration till utflyktsmat så har vi samlat ihop ett gäng recept som passar utmärkt att avnjuta ute. Det går även bra att göra en soppa som man tar med i en termos med stor mynning.

 

Publicerad 23.02.2016 kl. 13:26

Kan man lyssna på mat?

Programmet i Tammerfors svenska daghem fortsätter denna vecka.

Denna vecka letar vi grundsmaker, funderar vad är det för skillnad på kokt, riven och rå morort? Känns de olika i munnen, är någon saftigare än den andra och behöver man tugga dem olika mycket? Mjölkens väg från ko till butikshylla står på programmet imorgon.

Idag har vi funderat på om man kan lyssna på maten? Till att börja med säger de flesta barn "Nej!" när jag frågar men i slutet av smakskolan har det ändrats till ett "Ja!" :) Har ni testat att lyssna på maten? Lägg händerna för öronen och tugga på ett knäckebröd, hur låter det? Barnen idag svarade "som när isen spricker" eller "det låter som när ett träd brinner, som när någon gren knäcks då det brinner"

 

Igår var det fastlagstisdag och familjematlaging. Vi följde traditioner och lagade både soppa och fastlagsbullar.

Minestronesoppa på gång.

Rotsaksbiffar med mos som andra varmrätt

Städa och diska undan hör också till när man lagar mat.

Trötta och mätta gick vi hem igår och nu är det alldeles snart dax för mig att gå iväg till kvällens familjematlagningstillfälle.

/Silvia

Publicerad 10.02.2016 kl. 14:49

Fastlagstisdag

I dag är det fastlagstisdag och den brukar firas ute med pulkaåk. Här i södra Finland är pulkaåkande nog bara en dröm med den mängd vatten som kommer ner från skyn.

Vill man fira med fastlagsbullar hittar ni vårt recept på dem här. Det finns även recept och video på hur du gör mandelmassa hemma.

Vill ni ha salt i magen innan ni hugger in på bullarna så passar en soppa alldeles utmärkt. Recept på soppr hittas här.

Ann-Louise

Publicerad 09.02.2016 kl. 10:04

Nya näringsrekommendationer för barnfamiljer

På fredagen (22.1) lanserades nya näringsrekommendationer för barnfamiljer. De heter på finska Syödään yhdessä och på svenska Tillsammans vid matbordet. Den finska versionen kan läsas på nätet här. De svenska väntar vi ännu på.

Kort sagt har man i dessa rekommendationer tagit fast på användningen av salt och socker. Dessutom vill man uppmuntra familjer att äta mer grönsaker och samla familjen kring den gemensamma måltiden. Mera on innehållet i rekommendationerna återkommer vi till i ett senare skede.

Ann-Louise

Publicerad 26.01.2016 kl. 11:34

Svenska daghemmet i Tammerfors

I vår är ett av daghemmen som deltar i Tack för maten! Svenska barndaghemmet i Tammerfors. Den här veckan har jag besökt dem första gången och smakskolan har kommit igång ordentligt. Vi har med synsinnet tillhjälp funderat på vilka färger och former ett äpple har. Har ni tänkt på att om man klyver ett äpple på mitten så är det nästan hjärtformat och kärnhuset med en kärna i varje sida, gör att det ser ut som om äpplet hade ögon. Vitkålen ser ut som ett träd, som ett benrangel eller så kan man tänka sig att mönstret ser ut som vågor då man skär hela kålhuvudet på mitten.

Alla barn kände direkt igen doften av kaffe i doftburkarna. Kaffet är en välbekant doft även för barnen kanske det bryggs mycket kaffe hemma och personalen på daghemmet kunde även bekräfta att doften sprids varje morgon på avdelningarna ur de vuxnas kaffemuggar :)

Familjematlagning har det också varit. På kvällarna har ivriga deltagare lagat mat tillsammans. 

Roligt att tillaga och duka upp en buffé för att äta tillsammans.

Mera från Tammerfors kommer det under våren.

/Silvia

Publicerad 21.01.2016 kl. 19:58

Vardagen är igång

Hopps ni haft en skön, avkopplande jul och hunnit ladda batterierna för våren. Nu är vardagen igång igen och det betyder mer rutiner och kanske också mindre tid för matlagningen hemma. Maten är fortsättningsvis viktig och behövs för att orka. För att få vardagsmatlagningen att rulla, även när tiden är knapp och det kanske är bråttom till en fritidsaktivitet är planering och att förbereda två saker att ta fasta på.

  • Gör en veckomeny,
    • handla utifrån den och följ den, det är skönt med en meny att följa och att ha ingredienserna hemma när alla är trötta och tiden är knapp.
  • Förbered kvällen innan,
    • Skiva/riv rotsaker, skala potatis och lägg i vatten över natten, osv.
  • Eller förbereda på söndagkväll för kommande vecka.
  • Gör egna halv/helfabrikat under helgen eller någon dag med mindre aktiviteter
    • Tillaga en sats rotsaksbiffar och frys in. Tillred en fiskrätt och frys in. Koka matgryn och förvara i kylen några dagar eller frys in för att ta fram och värma när det är bråttom.
  • Gör en större sats av den middag ni gör så finns det att äta följande dag eller frysa in för kommande dagar då det är knappt om tid.
  • Ha ingredienser hemma för någon snabb rätt som ni brukar göra, något ni kan svepa ihop på 15-20 minuter.

Behöver ni recept och tips på nya rätter kan ni leta här.

Hur gör ni för att få vardagen att rulla med matlagningen? Vilka är era bästa tips för vardagsmatlagningen?

/Silvia

Publicerad 12.01.2016 kl. 08:45

 

Vi är Ann-Louise Ahrenberg och Sofia Grynngärds. Vi jobbar med Marthaförbundets projekt Tack för maten! som finansieras av Brita Maria Renlunds stiftelse.

Genom projektet vill vi vara med och utveckla bespisningen och måltiden på privata daghem. Vi vill ge inspiration och väcka intresse för säsongens läckerheter såväl bland barn som vuxna.

Vi önskar också att projektet skall medföra en stor portion MATGLÄDJE både på daghemmet och i hemmen. I projektets verktygslåda finns bl.a. smakskola, gemensam matlagning och inspiration för säsongsanpassad lunch och mellanmål.